Week 6 - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Vera Willemsen - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Vera Willemsen - WaarBenJij.nu

Week 6

Door: Vera Willemsen

Blijf op de hoogte en volg Vera

16 Maart 2014 | Kenia, Watamu

Day 35 10-3-2014
Drukte in de rehab! We hebben wel 7 patiënten nu. Aan het begin van ons verblijf hier hadden we 1 schildpad in rehab en daar waren we maximaal 1,5 uur mee bezig. Met al deze schildpadden nu in rehab waren we wel even een dagje zoet. Gelukkig waren er geen releases want anders hadden we de rehab niet afgekregen.
De rehab patiënten: ‘Penelope’ de schattige kleine Hawksbill, ‘Bootstrap Bill’ de Olive Ridley die een flipper mist, ‘Belle’ de grote Green Turtle die ook een flipper mist (en op een ezel gedragen werd), ‘Unicorn’ de Green Turtle die heel zwak en ondervoed is en onder de barnacles zat, en dan hebben we nog 3 andere Green Turtles die allemaal dit weekend binnen gebracht zijn. Twee van deze schildpadden hebben tumoren (fibro) waar de dierenarts binnenkort voor komt. De andere schildpad heeft water in haar longen en ziet er niet goed uit.. hopelijk word het toch beter na veel aandacht, voedsel en schoon water!

Day 36 11-3-2014
Vandaag is de rehab verdeelt in twee delen, en Lon en ik deden de rehab in de middag en in de ochtend moesten we releases doen. Om 9 uur vertrokken we al voor de eerste release. Na een paar werden we gebeld dat een visser weer een schildpad gevangen had in zijn net. Toen we aankwamen bij zijn huis waar die de schildpadden hield zagen we dat die niet één schildpad had gevangen maar wel vier! En alle vier waren ze redelijk groot dus dat paste niet in de auto. Helaas had één van de vier een kleine tumor dus die moest mee naar de rehab.
We kwamen rond half 4 pas weer aan in het project en moesten toen nog lunchen én de rehab doen. Druk druk druk!
Vannacht om 12 uur zouden we een night patrol hebben dus we liepen naar Lewa. Op dat moment miezerde het een klein beetje maar dat vonden we eigenlijk wel lekker fris aangezien het snachts hier nog 30 graden is. Aangekomen bij Lewa zei hij dat we gelijk terug ons bed in konden gaan want er was hele hevige regen voorspelt. Toen we weer in ons bed lagen begon het na nog geen minuut kei hard te regenen. We keken naar buiten en ik had nog nooit zoiets gezien. Het regende zó ongelooflijk hard dat alles overstroomde, we moesten onze schoenen binnenhalen want die dreven al weg! We waren heel blij dat we droog zaten en niet op dat moment op het strand liepen!

Day 37 12-3-2014
Vanmorgen realiseerde ik me weer even hoe snel de tijd gegaan is. Ik zit hier al bijna anderhalve maand! Over 2,5 weken ga ik alweer naar huis. Op sommige momenten verlang ik nu al heel erg naar huis. Naar mij eigen bedje en naar een warme douche zonder mieren. Ook naar de heerlijke shop/vapianos zondagen met mn mama. Maar ik realiseer me ook dat als ik straks een weekje thuis ben dat ik de prachtige natuur, de heerlijke warme zon, de witte stranden en de schildpadjes onwijs ga missen! Daarom ga ik nu lekker genieten van de tijd dat ik hier nog ben :)!

Vanmorgen was een ochtend in rehab. De dierenarts kwam voor de Fibro schildpadden en heeft wat kleine tumoren eraf gebrand. En ja ook dit weer op z’n Afrikaans zonder handschoentjes of iets steriels. Wat wel heel gaaf is is dat we hier gewoon bij mogen zijn om te kijken en foto’s te maken en soms mogen we zelfs meehelpen!
We hadden de middag vrij gevraagd want we wilde een ander project bezoeken. Nog geen tien minuten van ons huisje vandaag zit een project wat Jua Rescue Centre heet. Een vrouw uit Zoetermeer (over toeval gesproken) heeft dit project een aantal jaar geleden opgezet. Het is een tehuis voor kinderen die verkracht zijn en hierdoor zwanger zijn geworden. Ik heb vandaag een 14 jarig meisje ontmoet die haar twee dagen oude baby borstvoeding aan het geven was. Dit vond ik onwijs heftig om te zien. Er zijn op dit moment 17 meisjes die of een kindje hebben of zwanger zijn. De vrouw die dit project opgezet heeft (Nelleke) heeft echt heel veel levens verbetert. Ze geeft de meisjes weer een kans om naar school te gaan, om te studeren en ze bied sommige zelfs een baan aan. Buiten dat zorgt ze voor onderdak, een schoon bedje, een douche en zorgt ze voor het eten. Respect voor haar!!

Day 38 & 39 13/14-3-2014
De andere vrijwilligers zijn er deze dagen niet (Peter is voor een week terug naar Nairobi en Grace heeft een paar dagen vrij gevraagd omdat ze bijna weer naar huis gaat) dus deze twee dagen stonden Lon en ik op de rehab samen met Steve. We probeerde Belle voor het eerst zeegras te voeren en ze nam het gretig aan! Meer dan een kilo zeegras at ze in één dag op. Hierdoor was de voorraad zeegras vrijdag op dus moesten we dit gaan halen. En hoe doe je dit? Juist ja, door te snorkelen en toevallig wat zeegras mee te nemen ;-) heerlijk om te doen tijdens de werkuren! Samen met Steve ben ik dus gaan snorkelen. En tussen het plukken van zeegras door hebben we een paar prachtige dieren gezien waaronder pijlstaartroggen! Erg leuk om te doen. Al dit zeegras hebben we in de middag gelijk opgevoerd aan Belle dus de volgende keer moeten we weer wat zeegras plukken!
In de avond hebben we onze spulletjes gepakt voor de safari in het weekend.

Day 40 & 41 15/16-3-2014
Safari weekend whoehoe! Om 9 uur in de ochtend werden we opgehaald door ons (8 persoons) privé busje. Samen met Rachael (manager project) en haar moeder gingen we op safari. Na drie uur over een weer veel te hobbelige weg gereden te hebben waren we dan eindelijk bij Tsavo National Park. We reden om half 1 smiddags het park binnen en we hebben precies 24 uur de tijd dus zondag om half 1 moesten we weer weg zijn.

Zaterdag was het weer eigenlijk voor het eerst sinds ik hier ben een beetje somber. Er waren veel wolken en af en toe druppelde het een beetje. Het was zelfs een beetje fris. Zaten we dan met onze kortste broekjes en hempjes aan! Maar buiten dat was dag 1 helemaal geslaagd. We hebben veel olifanten, gazelles, zebra’s, giraffen, nijlpaarden en zelfs leeuwen gezien. Alleen wel allemaal van een redelijke afstand en we moesten goed zoeken voordat we ze zagen. We verbleven snachts in een soort camp in het park. Hier kwamen we om ongeveer 7 uur aan. Na heerlijk avond gegeten te hebben liepen we naar onze ‘tent’ waar we die nacht zouden slapen. Deze tent was twee keer zo groot dan de kamer waar we normaal gesproken in slapen in Watamu en het had zelfs een warme douche! In de avond heb ik mijn eerste warme douche in anderhalve maand gehad. 1 minpuntje… er zat een kleine schorpioen in mijn bed! Nadat deze weggehaald was zijn we dan heerlijk gaan slapen. In onze kamer in Watamu worden we vaak wakker gehouden door apen die op het dak aan het spelen zijn. Vannacht waren het brullende de leeuwen die ons wakker hielden. Mij hoor je niet klagen hoor!

We zaten de volgende dag al om 6 uur klaar voor dag twee van de safari. We waren de eerste in het park en we hoopte wat leuks te spotten! Dat deden we, na nog geen tien minuten kwamen we drie leeuwen tegen die op de weg aan het relaxen waren. Twee vrouwtjes en een mannetje. Wat een prachtig gezicht en de zonsopgang maakte het nog mooier! We hadden heel veel geluk want na een half uur de leeuwen bewonderd te hebben kwamen er 3 andere wagens aan waar de leeuwen van schrokken en hierdoor weg liepen. Die hadden we ff mooi gespot. Vandaag was het weer gelukkig prachtig. Heldere blauwe lucht met geen wolkje te zien en de zon scheen volop. Vandaag hebben we weer veel olifanten etc. gezien maar dit keer van veel dichterbij. Echt een geweldige dag was het. Wel erg vermoeiend want op de terugweg naar het project hebben we allemaal geslapen. Morgen weer aan het werk, maar eerst nog even een avondje nagenieten en alle foto’s terugkijken!

• 16 Maart 2014 - 22:35

Peter Mak:

Dank voor je bezoekje aan Nelleke en het Jua Rescue Centre! En geweldig te lezen dat je, zoals velen, best onder fe indruk bent gekomen van wat die JUA meiden op zo' n jonge leeftijd meemaken.En bedankt voor de spulletjes natuurlijk! Geniet nog van laatste weekjes en goede thuisreis meid!