Laatste twee weekjes in Kenia! Almost home. - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Vera Willemsen - WaarBenJij.nu Laatste twee weekjes in Kenia! Almost home. - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Vera Willemsen - WaarBenJij.nu

Laatste twee weekjes in Kenia! Almost home.

Door: Vera Willemsen

Blijf op de hoogte en volg Vera

27 Maart 2014 | Kenia, Watamu

Day 42 17-3-2014

Vandaag is Grace, de vrijwilligster uit Polen na 7 weken weer naar huis gegaan. Dus vandaag waren Lon en ik de enige vrijwilligers in het project. We stonden op rehab en de releases de hele dag en het was erg druk! In de avond kwam Peter gelukkig weer terug. Hij was voor een week naar huis. Hoe meer vrijwilligers hoe makkelijker je de taken kunt verdelen. Nu hoeven we niet elke nacht op night patrol maar om de dag.
In de avond hebben we weer lekker wat boodschapjes gedaan. We hebben een paar weekjes terug eindelijk een goede motor taxi gevonden! In Watamu zijn er verschillende soorten taxi’s en de motors zijn het goedkoopst. Het was wel even zoeken naar een goeie want soms rijden ze heel hard of zijn ze dronken oid.. Maar nu na lang zoeken hebben we iemand gevonden die ons voor super goedkoop (omgerekend 45 cent) overal naar toe brengt, veilig rijd en geen alcohol drinkt ;-) en nog een plus punt… hij flirt niet met ons zoals heeel veel andere dat wel doen! Dit flirten doen ze trouwens alleen maar zodat ze misschien wat kunnen verkopen..

Day 43 18-3-2014

Er is een (internationale) school uit Nairobi op bezoek deze ochtend. We hebben de groep in tweeën gedeeld en zijn met de ene helft naar het strand gegaan. De andere helft krijgt een rondleiding in Turtle Watch en morgen draaien we het om. Op het strand moesten we deze kinderen een paar uur bezig houden. We begonnen met een soort wedstrijdje, namelijk wie kan zijn favoriete zee dier het mooist maken met zand. De kinderen (rond de 11 jaar) waren super enthousiast en er kwamen allerlei soorten dieren voorbij. Hierna gaf Rachael ze een les over de zee en over eb en vloed. Toen dit afgelopen was was het ondertussen eb en konden we met de kids over de rotsen lopen. We hebben in de poeltjes heel veel soorten Murenes gezien (die enge Alen van kleine zeemeermin) en zelfs een octopus die zich aan het verstoppen was onder de rotsen! Echt een geslaagde ochtend en de kinderen hadden het heel erg naar hun zin.
In de middag is er een nieuwe schildpad in de rehab gekomen. Een hawksbill en deze mist ook al een flipper! We hebben nu drie schildpadden die een flipper missen in de rehab. Bij deze hawksbill steekt er heel veel bot uit wat de dierenarts morgen zal verwijderen. Ook ben ik weer gaan snorkelen om zeegras te halen. Best spannend soms want het zeegras is heel erg hoog dus je kan niet zien of er iets onder zwemt. Tot nu toe nog geen haaien gezien gelukkig ;-).

Day 44 19-3-2014

Deze ochtend hadden we de tweede groep weer op het strand. Deze kids waren net zo enthousiast als de vorige groep dus het was weer erg leuk. Er zaten in deze groep ook twee nederlandse kinderen! Een daarvan woonde pas een paar maanden in Nairobi. Ze zijn verhuist in verband met het werk van hun ouders. Dat zie je heel erg veel hier.
In de ochtend is ook de dierenarts langs geweest voor de nieuwe hawksbill en hij heeft het stuk uitstekende bot verwijderd. Het ziet er nu een stuk netter uit!
In de avond kregen we een smsje van een van de leraren van de kinderen dat er een disco was in het hotel waar ze verbleven en of we ook wilde komen! Stonden we dan met de kids te dansen, en het was hartstikke gezellig.

Day 45 & 46 20-3-2014

Vandaag was weer een typische dag in de rehab. In de middag ging ik weer mee met het zeegras plukken maar dit was deze keer even wat bijzonderder dan normaal! We zijn een heel stuk de zee in gezwommen en kwamen echt een onderwater paradijs tegen. Na hier een tijdje gedobberd te hebben zwommen we nog een stukje verder en daar kwamen we een schildpad tegen! Dit was zo gaaf, we zwommen hem achterna en hij was totaal niet bang. De schildpad zelf zwom een beetje rondjes om ons heen en na een tijdje zwom die weer weg. Toen ik dit zag wist ik wel weer even waarom ik voor dit project gekozen had. Schildpadden zijn onder water zulke elegante dieren. Prachtig om te zien.

Day 47 21-3-2014

Vandaag was wéér een dag in de rehab. Misschien komt het omdat ik hier toch al wat weekjes zit maar deze dagen beginnen een beetje saai te worden. De rehab is namelijk vooral wachten totdat de tanks gevuld zijn met water, dan doe je er zout in en moet je weer afwachten totdat het zout opgelost is. En ga zo maar door. Ook zijn er de afgelopen dagen bijna geen releases geweest. Goed voor de schildpadden maar een beetje saai voor ons! We hebben vandaag wel afscheid genomen van Penelope, die schattige kleine Hawksbill, want die word morgen vroeg vrijgelaten in de zee! Ze is heel wat gewicht aangekomen en haar schild wat heel zacht was op de dag dat ze binnen kwam is nu weer normaal. Ze gaan morgen vroeg op een boot weg buiten het vissers gedeelte en hier gaan ze haar vrij laten in de hoop dat ze hier in de buurt blijft en niet weer in een net zwemt.

Day 48 & 49 22/23-3-2014

Weekend! Zaterdag heb ik heel de dag in de zon gelegen. Ik had niet zo goed geslapen de nacht ervoor dus dit heb ik even heerlijk ingehaald.
Zaterdag avond zijn Lon en ik met Steve naar Comeback gegaan. Dit is een locale café/club waar een feestje zou zijn deze avond. Het was super gezellig en we hebben lekker gedanst. Je zag wel dat er veel prostitutie speelt. Buiten dat is het ook één grote business waar mensen met je proberen te dansen, je op deze manier afleiden zodat iemand anders je even kaal kan plukken. Zodra je dit een beetje in de gaten hebt kun je ook gewoon dansen zonder de vervelende mensen om je heen want als je een keer nee hebt gezegd, blijven ze ook weg!
De zondag hebben we lekker uitgeslapen omdat de avond ervoor nogal een latertje was, en hebben we een heerlijk ijsje gegeten. Die ga ik denk ik nog het meest missen ;-).

Day 50 24-3-2014

Terwijl wij lekker aan het relaxen waren de afgelopen dagen is er in het weekend veel gebeurd. In Mombassa (2 uur verderop) is er een terroristische aanslag gepleegd op een kerk. Toch wel even schrikken als je zoiets hoort wat toch redelijk dichtbij is. Ze zijn nu aan het onderzoeken wie deze aanslag gepleegd hebben. Sommige denken dat het door dezelfde terroristen is als die de aanslag in Nairobi gepleegd hebben.
Buiten dat heeft iemand een schildpad opzettelijk geprobeerd te vangen met een speer gun. Waarschijnlijk om deze vervolgens te eten. Green turtles worden gevangen voor hun vlees, en Hawksbills voor hun schild waar sieraden van gemaakt worden. Deze man is gelukkig opgepakt maar helaas nadat hij de schildpad al geraakt had. De speer gun is door zijn hoofd gegaan die de dierenarts gelijk verwijderd heeft. Wonder boven wonder heeft de schildpad (green turtle) het tot nu toe overleefd. Er zit een grote wond in haar hoofd en er komt veel bloed uit haar oog. De dierenarts komt de aankomende dagen om haar verder te behandelen.
Vandaag is de eerste dag dat er weer een nest kan uitkomen. Dit keer niet zomaar een nest want nu zijn het Leatherbacks! Voor degene die niet weten hoe deze eruit zien als ze volwassen zijn google het dan even! Leatherbacks zijn ongelooflijk grote schildpadden die er eigenlijk een beetje uitzien als een dinosaurus. Normaal gesproken nestte ze niet in Kenia maar deze Leatherback had een uitzondering gemaakt (een week voordat we hier kwamen).

Deze night patrol was er nog geen teken van de kleintjes maar tot nu toe is elk nest een paar dagen tot een week later uitgekomen dan gepland. Als ze maar voor volgende week dinsdag uitkomen want dan gaan we weer naar huis!

Day 51 25-3-2014

Vandaag zijn we een dagje Malindi ingegaan. Een redelijk grote stad wat ongeveer een half uurtje rijden is vanaf Watamu. Op de heenweg werden we afgezet door Steve die toevallig langs Malindi ging, dat was even fijn. Het eerste wat we deden was de Nakomat in gaan. We hadden al zo veel verhalen over deze grote super markt gehoord dat we toch wel nieuwsgierig waren. En groot was die zeker, het was even alsof ik de ah XL samengevoegd met de MediaMarkt in Nederland in liep. Van Nutella tot stokbrood tot cornflakes tot wasmachines, noem het op en ze hadden het! Maar we kwamen niet naar Malindi om boodschappen te doen dus na even rondgeneusd te hebben gingen we gauw weer door. Ik heb een hele mooie ring voor mezelf gekocht waar ik best wel trots op ben want de prijs heb ik flink naar beneden gekregen :-). Buiten dat hebben we nog wat leuke souvenirtjes gekocht en lekker geluncht. De terugweg was ook nog een hele ervaring. We gingen namelijk met een matatoe weer terug. Dit is een klein busje die eigenlijk niet voor toeristen bedoeld is want hij brengt je voor 80 shilling (ongeveer 65 cent) naar waar je moet zijn. Wel grappig hoor opgepropt bij elkaar op schoot maar wat was ik toch blij toen we weer bij turtle watch aankwamen!

Day 52 26-3-2014

Drukke dag vandaag! Ik heb Steve in de ochtend in de rehab geholpen. Hierna gingen we de schildpad die geraakt was door een speergun ophalen uit het ziekenhuis. Helaas was haar oog niet meer te redden dus deze hebben ze verwijderd en dicht gehecht. Ook kwam ik in het ziekenhuis de meest schattige puppy ooit tegen! Helaas heeft deze puppy een huisje nodig.. ik hoop dat iemand hem gauw komt ophalen want anders is er een grote kans dat die weer op de straat beland waar die eerste instantie van gered was. Wat zou ik dit lieve beestje graag willen meenemen naar huis. Helaas duurt het ongeveer 8 maanden voordat je (misschien) een goedkeuring krijgt om een dier te verhuizen van Kenia naar Europa. Ik ga een deze dagen wel nog een keertje langs om lekker te spelen met dit beestje en hem misschien mee te nemen naar het strand. Maar helaas moet ik hem over een weekje echt achterlaten hier!
In de middag zijn we weer zeegras gaan halen. De zee was alleen heel erg sterk dus dat was even bikkelen. Ik moet dan ook eerlijk toegeven dan ik in de avond helemaal kapot was!

Day 53 27-3-2014

Rachael had foto’s nodig van een bepaald strand als het eb is. Dat was het vanmorgen om 7 uur dus mijn dag begon al vroeg. Ik heb hier wat mooie fototjes gemaakt van het strand en de zee, en ook van een aal (murene) die we tegenkwamen. Ik was nog geen minuut terug in het project of ik werd alweer geroepen voor het volgende. Er was weer een release! Een tijdje geleden dat we die gedaan hadden dus we hadden er zin in. Op de plek aangekomen was het een green turtle. Ik heb haar getaged en daarna weer vrijgelaten in de zee.
We zijn nu echt van alles wat we doen foto’s aan het maken. Nog maar twee dagen werken namelijk! Vandaag en morgen nog werken en daarna is het alweer weekend. Zaterdag, zondag en maandag zijn we vrij. Dinsdag vertrekken we terug naar huis! De tijd is echt omgevlogen. Ik ga hier een hoop dingen missen.. De prachtige stranden, het heerlijke weer en de geweldige mensen die ik heb leren kennen! Maar buiten dat heb ik ook wel heel veel zin om weer lekker naar huis te gaan. Het afscheid nemen hier gaat waarschijnlijk wel moeilijk worden. De afgelopen weken hebben we heel veel gewerkt met Steve en Lewa en ik merk heel erg aan hun dat ze niet willen dat we al naar huis gaan. Afscheid nemen is nooit leuk! Maar voor mij en Lon komen er een hoop andere vrijwilligers in de plaats. Volgende week zullen 5 nieuwe vrijwilligers aankomen.
In de middag ben ik weer zeegras gaan plukken in de zee, en deze keer had Lon zich over haar angst heen gezet en ging ze ook mee! Super leuk :). Vandaag zijn we weer wat verder de zee ingegaan en kwamen we allerlei gekke visjes tegen, heel wat pijlstaart roggen, een octopus een talloze nemo visjes. Ook hebben we de schildpad die geopereerd was aan zijn missende flipper deze middag gereleased.

De stroom ligt er al de hele dag uit dus we zijn nu ‘verplicht’ uit eten. Niet vervelend hoor ;-)! Vanavond een night patrol en dan morgen ons laatste dagje werken. Nog even genieten van alle leuke schildpadjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Watamu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Maart 2014

Laatste twee weekjes in Kenia! Almost home.

16 Maart 2014

Week 6

08 Maart 2014

Week 5 in Kenya

02 Maart 2014

We zijn alweer op de helft...

23 Februari 2014

Week 3 in Kenya
Vera

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1203
Totaal aantal bezoekers 4364

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: