Week 3 in Kenya - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Vera Willemsen - WaarBenJij.nu Week 3 in Kenya - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Vera Willemsen - WaarBenJij.nu

Week 3 in Kenya

Door: Vera Willemsen

Blijf op de hoogte en volg Vera

23 Februari 2014 | Kenia, Watamu

Day 15 18-2-2014

Vandaag begonnen we weer zoals gewoonlijk in de rehab. Het was een redelijk ‘standaard’ dagje. Na de rehab wachtte we of er rescue’s waren. Die waren er vandaag ook weer niet. Dit is soms een beetje lastig. Je kan niet aan een grote klus beginnen want als er gebeld word dat er een schildpad gevangen is, moet je gelijk vertrekken. Na 4e was er nog steeds niet gebeld dus vroegen we of we misschien ergens anders mee konden helpen. Ze wilde net vertrekken om langs wat scholen te gaan om bepaalde papieren af te geven. We zouden dan vooral in de auto zitten maar dat was geen probleem, het was al fijn dat we er even uit konden. En als er gebeld zou worden voor een release zouden we in een keer door kunnen rijden.
In de avond hebben we bij een restaurantje op loop afstand een drankje gedaan. Hier is de wifi verbinding het best dus ik heb lekker even geskyped met mn mama en bente! Erg leuk om ze even te zien. We hebben het niet al te laat gemaakt want om 5 uur moesten we er al weer uit voor de night patrol.

Day 16 19-2-2014

Vandaag begon de dag vroeg. Om 5 uur liepen we alweer op het strand. Het enige nadeel van de night patrols vind ik alle krabbetjes… Klinkt misschien wat gek maar het zijn er echt honderden die voor je voeten in hun holletjes kruipen. Niemand kijkt hier naar om maar ik kan het niet laten om ze te ontwijken. En dat is nog eens een klus! Ik ben een beetje vreemd als het gaat over ‘bang’ zijn voor dieren. De meeste mensen vinden bijvoorbeeld slangen, reptielen of andere grote beesten eng maar daar heb ik totaal geen last van. Het zijn echt de kleintjes zoals de krabben en spinnen waarvan ik me helemaal rot schrik als ik er een tegenkom. Verder was de night patrol prima. Vannacht geen schildpad tegengekomen dus we liepen al redelijk vroeg weer terug. Helaas had de night patrol geen leuk staartje want ik struikelde/gleed uit over wat stenen en heb me teen flink opengehaald. Op dat moment leek het mee te vallen maar eenmaal in het huisje zag het er toch wat minder leuk uit. Ik had er wat water overheen gedaan en daarna een pleistertje in de hoop dat dat genoeg zou zijn.
De volgende ochtend hadden we een ‘sleep in’ vanwege de patrol. Erg uitslapen zat er niet in want er werd al vroeg op de deur geklopt dat er een release was! Voor de lunch hebben we drie releases gedaan. 1 hawksbill en twee green turtles. Na de lunch hebben we Kerry in de rehab weer handmatig gevoerd. We waren daar nog maar net mee klaar en er werd alweer gebeld voor de volgende 2 releases!
Zo heb je twee dagen geen een release, en zo heb je er 5 op een dag. Het kan echt heel erg verschillen.
Na verloop van de dag leek het me toch wel verstandig als iemand van het project even naar m’n teen zou kijken. Sammie (werknemer) heeft EHBO gedaan en wist wel wat die moest doen… Op z’n Afrikaans met een veel te bot mesje heeft hij het losse stukje huid weggesneden en heeft hij er wat betadine op gedaan. Betadine gebruiken ze hier voor alles, ook voor de schildpadden. Nu zit er een gaasje en een pleister op maar het was nog niet verstandig om mee te gaan met de night patrol van deze nacht. Dus maar een avondje relaxen terwijl de rest op pad is.

Day 17 20-2-2014

Sad turtle day :(! We begonnen weer in rehab en dit keer samen met Rachael in plaats van Steve. Rachael is het hoofd van het project. De dag begon best goed en leerzaam want er was een nieuwe patiënt in de rehab. Het is een Olive Ridley soort en die komen niet veel voor in Kenya. Het was ook voor veel werknemers de eerste keer dat ze er een zagen dus Lon en ik hebben geluk. De Olive Ridley zat onder de schelpjes (we hebben haar Bootstrap Bill genoemd voor de Pirates of the Caribbean fans onder ons) en buiten de schelpjes op haar schild miste ze haar linker voorste flipper. Op het eerste zicht dachten we dat de flipper die ze mist het probleem was waarom ze naar de rehab was gebracht. Maar nadat we haar in een tank met water hadden gedaan zagen we dat ze heel goed kon zwemmen zonder deze ene flipper. Maar ze dreef heel erg op het water wat een slecht teken is. De dierenarts kwam langs en heeft wat bloed afgenomen en een paar andere testjes gedaan. We weten nu dat ze uitgedroogd is, bloedarmoede heeft en dat ze dus heel erg op het water drijft. We gaan haar morgen in een grotere tank doen om te kijken of dat misschien beter gaat. Maar waarschijnlijk heeft ze geen grote kans van overleven.
Buiten onze nieuwe patiënt Bootstrap Bill hebben we natuurlijk ook nog Kerry. Vandaag hebben we haar weer gewogen en het was erg slecht. Ze woog nog maar 4 kilo dus dat wil zeggen dat ze in een maand 2 kilo is afgevallen. En dat is heel veel als je maar 6 kilo woog. Zelfs nu we haar handmatig voeren blijft ze afvallen en ziet ze er elke dag een stukje slechter uit. Nadat we met Rachael alle papieren van haar hadden doorgenomen en met de dierenarts overlegd hadden kwamen we tot 1 conclusie. Overleven gaat ze het sowieso niet. Dus heeft de dierenarts haar een spuitje gegeven. Leuk was het niet maar het is wel fijn om te weten dat ze nu geen pijn meer heeft. Na drie weken met Kerry gewerkt te hebben was dit duidelijk de beste oplossing. Bye sweet Kerry!
Na de lunch hadden we nog twee releases. Gelukkig twee gezonden schildpadden (beide Hawksbill) die allebei weer vrolijk wegzwommen! Dus zo hebben we de dag toch nog een beetje goed afgesloten.
Om half 8 in de avond hadden we een beach patrol met helaas weer geen schildpad. Wie weet morgen!

Day 18 21-2-2014

Gister avond heeft vrijwilliger Peter zich weer bij de groep aangesloten. Hij komt uit Nairobi en weet hier goed de weg. Handig en gezellig!
We begonnen in de rehab, we hebben onze nieuwe patiënt Bootstrap Bill verplaatst naar een grotere tank. Tot nu toe is er nog niet veel verbetering te zien in Bill want ze drijft nog steeds heel erg. Hopelijk word dit snel minder.
De middag hadden we vrij gevraagd om boodschappen + souvenirs te kopen. Er stond verder niks op de planning dus we mochten lekker vroeg gaan. Ongeveer twee weken geleden zijn we uitgenodigd om een dagje te relaxen bij wat toeristen hier in de buurt. Als bedankje hebben we een klein houten schildpadje gekocht. Morgen gaan we naar ze toe en we zullen dan de hele dag languit aan het zwembad zitten!
In de avond hebben we een filmavondje gehouden met alle vrijwilligers.

Day 19 & 20

De zaterdag was in één woord… Heerlijk!! Wat een ongelooflijk lieve mensen hebben wij bezocht vandaag. Engelse toeristen van rond de 70 jaar die een huisje hebben aan het strand met een zwembad. Echte levens genieters. En genieten hebben Lon en ik ook gedaan! We kregen veel drankjes en wijntjes aangeboden en hebben lekker gedobberd in het zwembad. De mensen hebben ons zelfs uitgenodigd om daar binnenkort te komen eten (ze hebben een privé kok) en toen we vertelde dat we binnenkort een dagje naar Malindi wilde gaan stonden ze erop dat we met hun mee moesten gaan in hun privé busje. Echt top.
Zondag ben ik in de ochtend gaan snorkelen en dat was ook heel mooi. Echt onder water televisie :). Veel gekke grote vissen gezien en een octopus! Alleen na een tijdje kwamen er een hoop kwalletjes onze kant op dus zijn we weer terug gegaan.
Nu zitten we weer lekker aan de cocktails bij een restaurantje met de zonsondergang.
Vannacht word er weer een schildpad verwacht, we zullen zien!

• 23 Februari 2014 - 22:13

Debby:

Heel leuk om allemaal weer een beetje mee te mogen beleven schat! X van mam