Week 2 in Kenia - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Vera Willemsen - WaarBenJij.nu Week 2 in Kenia - Reisverslag uit Watamu, Kenia van Vera Willemsen - WaarBenJij.nu

Week 2 in Kenia

Blijf op de hoogte en volg Vera

12 Februari 2014 | Kenia, Watamu

Vandaag begon ik in het rehab centre. Samen met Peter en Steve. Steve werkt in het rehab centre en weet dan ook alles wat hier moet gebeuren. Na wat uitleg mocht ik zelf aan de slag. Ik moest het ‘verblijf’ van de hawksbill schildpad (ze noemen hem Kerry) schoonmaken. Voordat je dat doet verplaats je de schildpad naar een soort zeil waar je een doek over z’n hoofd legt. Op deze manier blijft die rustig. Na flink wat geschrobd te hebben weeg je de schildpad en zet je hem daarna weer terug in het (ververste) water. Ze houden alles bij wat ze doen. Of die eet, zo ja hoe veel dan, hoeveel hij weegt, of die beweegt in het water, zo ja hoe veel dan en met wat, etc etc. Verder is er naast Kerry de hawksbill ook nog een green turtle in de opvang. Deze schildpad heeft de ongelukkige ziekte Fibropapilloma. Dit veroorzaakt tumoren en gezwellen rondom heel de schildpad. Deze schildpad had het zo erg dat het helemaal rond de oogjes zat. Er was niks meer aan te doen dus hebben ze die dierenarts gebeld en deze heeft de green turtle een spuitje gegeven. Erg zielig maar dit was echt de beste oplossing.
Terwijl ik in het rehab centre aan het werk was, was Lonneke mee naar een zogenaamde rescue. Ze hebben weer een paar turtles terug de zee in gezet maar helaas was er weer een Fribropapilloma schildpad bij. Deze was er nog erger aan toe als de vorige dus gelijk werd de dierenarts gebeld en ook deze schildpad is er nu niet meer.
In de middag was er vrij weinig te doen. Omdat we met vrij veel vrijwilligers zijn is het soms wat rustiger. Maar dat maakt natuurlijk niks uit. De hele middag heb ik lekker geluierd aan het zwembadje met een boekje. Moet ook kunnen af en toe toch !
In de avond hebben we voorlopig afscheid genomen van twee vrijwilligers, Peter en Sarah. Peter komt over twee weken terug en blijft dan nog voor twee maanden. Sarah zou heel misschien een lang weekend in maart terug komen. Ik hoop het want ik het erg goed met haar vinden. Day 5 & 6 8/9-2-2014
Weekend! Zaterdag en zondag zijn onze vrije dagen, en na een redelijk druk weekje waren we toch wel een beetje aan wat relaxen toe. Zaterdag zijn we naar Ocean Sports gegaan. Dit is een hotel + restaurant + zwembad aan het strand. Als je een drankje koopt mag je hier heerlijk zitten. En dat hebben we ook gedaan! Lekker in het zonnetje… Was zeker niet verkeerd!
Zondag zijn we met een tuk tuk naar een ijszaakje gegaan met heerlijke ijsjes. Helaas kwam Lon er al gauw achter dat haar mobiel kwijt/gestolen was. Best balen natuurlijk in de eerste week al! Toen we terug gingen naar onze kamers was die ook hier nergens te bekennen. Gelukkig hebben we nog een leuk avondje gehad en gezellig gekletst met de nacht bewaker. Veel mensen zijn heel er gezellig en spontaan hier.
Day 7 10-2-2014 Maandag ochtend is hier meestal een beetje rustig aan doen, omdat de werknemers hier allemaal een meeting hebben. Rond een uurtje of 9 zijn we begonnen in de rehab. Dit verliep allemaal prima, behalve dat een mierennest aan het verhuizen was naar een ander plekje. Zóveel grote mieren bij elkaar had ik nog nooit eerder gezien. Helaas kunnen ze aardig bijten dus het ochtendje was ook wel ‘ontwijk de mieren’. Buiten de mieren heb je hier veel andere insecten. Zijn allemaal een stuk groter en kleurrijker dan in Nederland. Ook de muggen zijn heel erg aanwezig. Tot nu toe heb ik twee soorten muggen gezien. De ‘normale’ waar de muggenbulten gewoon een normaal formaat hebben, en nog een muggensoort met een klein staartje met zwart en witte streepjes, deze heeft mij tot nu toe gelukkig pas drie keer geprikt. Helaas ben ik voor dit laatste soort een beetje allergisch. Vroeger had ik ook wel eens wat grotere muggenbulten maar dit was niet normaal meer… Echt enorme rode plekken krijg ik ervan, ik heb er nu eentje op mijn bovenarm en daar zit nu een mega bult. Niet leuk. In de avond moet je je echt onderspuiten met deet en zelfs dan weten ze je nog te vinden!
In de middag stonden Lon en ik op rescue standby. Het is altijd een beetje afwachten of er gebeld word door een visser die een schildpad gevangen heeft. Maar na anderhalf uur wachten leek het er niet echt op. Al die tijd heb ik tot nu toe doorgebracht met lezen. Ik heb in een week al 3 boeken uit! Gelukkig hebben ze een kleine verzameling van boeken hier die oud vrijwilligers hebben laten liggen en daar zitten wat engelse boeken tussen, dus daar ga ik denk ik maar aan beginnen. Het was rond half 4 dat er toch nog gebeld werd door een visser. Op naar de release! Aangekomen op de plaats lag de green turtle al op ons te wachten. Na hem gemeten en gewogen te hebben was hij gezond genoeg om terug gezet te worden. Bij deze plaats kwamen we ook nog een gids tegen die vloeiend Nederlands begon te praten tegen ons! Lon en ik waren best verrast en we hebben afgesproken dat hij onze gids zal worden bij ons volgende uitstapje.
Day 8 11-2-14
Afgelopen nacht is de andere helft van de vrijwilligers op night patrol gegaan dus die mochten vanmorgen uitslapen. Lon en ik begonnen vanmorgen weer in de rehab. Gelijk hierna gingen we door naar een release op de zelfde plaats als waar we gister waren. Hier waren twee green turtles gevangen. Een van deze schildpadden had een haak in zijn bek dus deze ging mee naar de rehab. De ander was op een kleine barst in het schild na gezond dus deze mocht weer terug de zee in. Wat vrienden van Fikiri wilden een keer een release meemaken dus hier gingen we eerst naartoe. Het waren engelse toeristen die in een prachtig vakantie huisje met een super groot zwembad aan het strand verbleven. Lon en ik konden onze jaloezie niet zo goed verbergen want dat zwembad zag er wel heel erg aantrekkelijk uit! Nadat we de schildpad uitgezet hadden hebben nog een praatje met de mensen gemaakt. Erg vriendelijke mensen waren het en ze hebben ons uitgenodigd om een keer langs te komen om een drankje aan/in het zwembad te doen bij hun. Daar zeiden we geen nee tegen natuurlijk!
Inmiddels was het al rond 3 uur en hadden we toch wel een beetje honger gekregen. De lunch van 1 uur hebben we niet meegemaakt omdat naar een release waren. Toen we aankwamen in ons huisje stonden onze bordjes al zo goed als klaar en hebben we toch nog lekker kunnen lunchen. Verder bestaat onze avond vooral uit uitrusten want deze nacht zijn lon en ik aan de beurt voor de night patrol om half 3 in de nacht.
Day 9 12-2-2014
Stonden Lon en ik dan om half 3 snachts met ons goeie gedrag bij het hek om naar het strand te gaan. Werd ons door de nachtbewaker even verteld dat het niet door gaat vannacht maar morgennacht wel. Oh. Dan maar terug ons o zo warme bedje in.
Sochtends hebben we geholpen bij het wassen van de werk auto, daar was die namelijk heel erg aan toe! Daarna heb ik wat ‘kantoorwerk’ gedaan. In de middag stonden we op stand by release maar er waren geen schildpadden gevangen deze middag. Dus een middagje relaxen was het meer.
Op dit moment zitten we met een cocktailtje aan een rivier met de zonsondergang . Do I need to say more?
Vannacht weer vroeg ons bedje uit. Hopelijk gaat nu de night patrol wel door!

  • 12 Februari 2014 - 22:10

    Susan Vroedsteijn:

    Wat een geweldige verhalen. leuk om te lezen.
    Nog een fijne tijd. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Watamu

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Maart 2014

Laatste twee weekjes in Kenia! Almost home.

16 Maart 2014

Week 6

08 Maart 2014

Week 5 in Kenya

02 Maart 2014

We zijn alweer op de helft...

23 Februari 2014

Week 3 in Kenya
Vera

Actief sinds 06 Feb. 2014
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 4373

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: